Страница 1 от 1

Стопанска академия

МнениеПубликувано на: Съб Авг 30, 2014 5:14 pm
от hristo121210
Попаднах на публикация от 2003 вижте как си вършат работата нашите преподаватели.В тяхните очи ние сме единствено и само пари.

http://paste.hit.bg/


Уважаеми колеги,

През последните месеци събитията около познатите за всички нас лица в Стопанска академия се развиват с учудваща скорост. Призоваваме всички, които имат интересни материали и сигнали срещу преподаватели или служители в Стопанска академия да ни ги предоставят на този мейл: popfolk@gmail.com

Очакваме Вашите сигнали срещу всякакъв вид несправедливост в Академията! Ще създадем секция с мнения, на Вас - студентите. Единственото изискване е да използвате информация "от първа ръка" и да се стремите да не използвате имена на преподаватели, така или иначе те си се знаят.... ;) Всички предоставени от Вас данни ще бъдат публикувани. Анонимността естествено е гарантирана! Да направим нашия ВУЗ по-добро място за обучение!

Създадохме този сайт по няколко причини. Най-важната от тях е да предоставим на останалите колеги материали, които да ползват. Вече сме към края на своето обучение и за изминалите години се наситихме на простотията в Академията. Вярно е, че образователната система навсякъде по света е изключително консервативна. Стопанска академия "Д.А. Ценов", обаче е уникална. По-голямата част от преподавателите често проявяват открито безхаберие и незаинтересованост към учебния процес. Друг е въпросът, че голяма част от тях са некадърни. От друга страна в Свищов идват да учат студенти предимно от "дълбоката провинция". Истина е, че интелектуалното равнище на учещите е доста ниско, което е продиктувано от множество фактори, които няма да коментираме!

Получава се много интересна ситуация: преподавателите се оплакват, че студентите не посещават техните лекции и като контрамярка "пускат" списъци, с които искат да ги принудят да присъстват. Самите преподаватели, обаче, не се замислят как да разнообразят лекциите си, да ги направят по-интересни за студентите, което от своя страна да мотивира младите хора за творческо участие в цялостния академичен процес. Тук е необходимо да отбележим, че има и преподаватели, които се стремят да постигнат по-горе изложените цели, но за съжаление не успяват. Въпреки че не искаме да изреждаме имена, ще бъде нечестно, ако не споменем доц. д-р Андрей Захариев. Неговите лекции безспорно са много интересни, въпреки че са придружени с политическа окраска. Но те също не се посещават от студентите, което е необяснимо.

Пословични с методите си на обучение са някои доценти по дисциплините "Финансов мениджмънт", "Маркетинг", "Статистика", "Микроикономика", "Макроикономика", "Информатика" и много други.

Тук е необходимо да обърнем внимание на самите лекции. Нормално ли е в "най-доброто" висше учебно заведение в страната да се диктува по време на цялата лекция? Има преподаватели, които за 75 минути не променят дори интонацията на гласа. Носят си записките и четат през цялото време. Никакъв коментар, дискусия, разговор със студентите - НИЩО! Други пък носят собствените си учебници и диктуват от тях, като междувременно ни карат да ги купуваме. Какъв е смисълът тогава да се посещават тези лекции? Защо вместо през цялата лекция да ни се диктува от записки да не ни ги дадат да ги копираме и да учим от тях, без да си губим времето? Отговорът е много елементарен - просто преподавателите не могат да проведат лекциите си по друг начин. Вместо да се проведе дискусия между лектор и слушатели, да се защитават и оборват определени тези, да се използват най-модерните технологични средства в учебния процес, се получава нещо, което много прилича на часовете по български език и литература от втори клас, когато правехме диктовки, за да се упражняваме в писане. Голяма част от преподавателите в Академията са технически неграмотни. На "вие" са с компютъра. Какво пречи на титулярите по отделните дисциплини в рамките на www.uni-svishtov.bg да създадат собствени страници, където да правят разяснения относно контролни, изпити, курсови задачи и т.н. (някои са го направили, но броят им е незначителен)?

Съзнаваме, че много преподаватели ще познаят себе си в горните редове. Нека си зададат въпроса: Каква е разликата между тях и академичния състав в УНСС, например?

Като говорим за пародии, няма начин да не споменем изпита по счетоводство на специалност "Маркетинг". По време на целия изпит проблеми с преписването - никакви! Познати студенти от една група (5-6 човека) са седнали един до друг. От тях единият е завършил счетоводна отчетност по време на средното си образование, а останалите нямат представа от счетоводство. Въпросният студент решава всички задачи и има "Мн.добър 5", а останалите, които са преписали от него, са оценени с "Отличен 6". След изпита титулярът-преподавател дори и не пожелава да изслуша претенциите на колегата (участник в олимпиада по счетоводство).

Друг случай - изпит макроикономика. Всички студенти си повтарят оценките от първия семестър по Микроикономика (с 1-2 изключения). При същия преподавател, но вече във II курс, дисциплината е Икономически теории, а оценките от изпита на всеки студент подозрително съвпадаха със средната оценка от предния семестър по всички дисциплини. Ощетени нямаше, но имаше студенти с шестици, които бяха объркали основните идеи на някои икономически тези. Истината бе, че работите явно не бяха проверявани.

Други подобни случаи има много, но няма смисъл да ги описваме. Преподавателите много добре знаят, че реално нещата стоят по този начин. Това е ясно и на студентите.

Тук му е мястото да споменем и проблема със закупуването на учебници. Нямаме нищо против това всеки да пише (плагиатства) учебници, обаче никой няма право да задължава студентите да си купуват учебниците. Това си е истински рекет и твърде недостойно. Голяма част от персонала на Академията не мисли по този начин. Има няколко "пресни" фрапиращи случая: началото на 2003г. Изпит по маркетинг, спец. СК, (няма да споменаваме преподавателя). Влиза титулярът на дисциплината и заявява: "Тъй като моите учебници са на привършване в книжарницата, ще ви помоля да ми предоставите вашите след изпита, тъй като те така или иначе няма да ви трябват, а аз ще намеря как да ви се отблагодаря". Резултатът: този доцент събра учебници приблизително за 200лв. и писа високи оценки на всички. На следващия ден целият град вече беше "информиран".

Титулярът на дисциплината "Организация на предприятието" става известен с изземването на учебници от студентите и връщането им в "книжарницата", за да може да бъдат препродадени. Тази случка ни беше разказана от друга преподавателка, шокирана от неговото поведение. Същият преподавател кара студентите да си пишат имената на учебниците, за да не могат да бъдат ползвани в някакъв бъдещ период от други студенти.

Друг пък - "бърз" доцент, преподаващ Статистика също кара студентите да си пишат имената, курса, групата и факултетния номер в учебника и в помагалото по Статистика. Скоро един студент го запитал защо го прави. Отговорил:" За да можете да си познавате учебните помагала." Това е доста нагло поведение. Интересно ни е дали тези преподаватели уважават поне себе си?!?!

Един известен декан (сега към края на своя мандат) пък слага печати на своите учебници. Всяка партида е с различен печат. Минава при всеки студент и проверява печата.

Преподавател от същия факултет кара студентите да носят учебниците си на изпита и там "послушен" асистент минава и с химикал слага една голяма черта върху втора или трета страница, като преди това внимателно преглежда пособието, да не би да е ползвано и преди.

Най-тарикатско е, когато в учебниците и помагалата се "вградят" казуси и тестове за изпити. Така студентите няма начин да не си купят книжното пособие.

Наблюдава се една много интересна тенденция: с всяка изминала година учебниците стават все по-неграмотно написани.

В този ред на мисли трябва да споменем и учебниците по Висша математика, които допреди 3-4 години нямаше начин да не си купиш.

И една интересна ситуация: Някои асистенти и доценти, които не са сред авторския колектив, не задължават студентите да купуват учебниците по съответната дисциплина, защото те просто нямат никаква изгода от това.

Предпечатната подготовка на повечето учебни пособия, по признание на самите преподаватели, се прави на MS Word. За всеки, който поне малко се е занимавал с предпечат и издателска дейност, е ясно какво означава това - абсолютен непрофесионализъм. За правописните грешки в тези пособия може да се говори много. Всяко книжно произведение е огледало на своя автор. А от учебниците, които студентите могат да намерят по книжарниците в Свищов, бълват недомислици. В голяма част от тях се допускат груби грешки още на корицата, а какво да говорим за останалата част. Истината е, че авторите са заинтересовани само от продажбите.

Друг болен проблем на "свищовската образователна система" е поведението на асистентите и част от титулярите по отделните дисциплини. Голяма част от "помощниците" на титулярите просто отбиват номера. Масовите отсъствия от занятия са често срещано явление. Друг проблем е самото протичане на занятията: влиза асистентът, дава на студентите някакъв казус и излиза. След това работите на колегите дори и не се проверяват. На пръсти се броят тези, които дават за задача подготовката на реферат, доклад или курсова работа, след което внимателно я проверяват и оценяват. Скоро имаше един случай с водещия упражненията по мениджмънт преподавател. Той постави на всички студенти за задача подготовката на доклади. По-голямата част, естествено, преписаха и ги предадоха. На следващото упражнение въпросният преподавател ядосано започва да обяснява, че работите на всички студенти са слаби и абсолютно всички "са преписали" докладите си. Тогава един колега, който със сигурност не беше плагиатствал, , го накара да извади работата му и да разясни точно откъде е преписвана. Получи се много комична ситуация и то пред целия поток. Асистентът смотолеви нещо от рода на: "Да, вашата работа е оценена високо, но не е достатъчно добра". Истината беше, че въпросният асистент бе влязъл в остър конфликт с титулярката по тази дисциплина и си го изкарваше на студентите. Преподавателите обаче няма начин да бъдат "стреснати", за да променят своето поведение.

Преди няколко дни преподавател по математика, известен като Д. Тройката накара студентите от I курс да напишат някакви формули по 20 пъти и след това да му предадат листите. По този начин те щели да си гарантират допускането до изпит. Пак се връщаме във втори клас! В нашата Академия всеки е човек на някой, всички се познават и сякаш взаимно се крепят.

В близко бъдеще планираме да сканираме учебници по определени дисциплини, да ги преработим и да ви ги предоставим в електронен вид, във формат doc (MS Word) на този сайт и то напълно безплатно. Съгласете се, че не е нормално един учебник от 300 страници, който не е печатан на офсетова машина, на обикновена хартия с малък грамаж, да струва 20лева, при реална цена от максимум 7-8лева! Правим това, за да се улесни достъпът на студентите до тази литература. Другият положителен ефект, според нас, ще бъде намаляването на цената на учебниците. Ние, като студенти, нямаме нищо против купуването на учебници, стига те като съдържание и полезност да ни удовлетворяват.

Прави впечатление и малкият брой на проектите, в които могат да участват студенти. В това отношение може да се каже, че единствени на ниво са в катедра "Финанси и кредит", а останалите не правят почти нищо.

Дотук говорихме предимно за негативните страни на нашата Академия. Тук, обаче, се случват и редица положителни събития. Скоро бе обновена библиотеката: нови компютри, интериор. Остават обаче проблемите с малкия им брой и недостатъчното време, в което един студент може да ползва компютър. Често се стига до конфликти между студентите, защото някои от тях не искат да освобождават компютрите след определения един час.

Друг проблем е отношението на служителките в библиотеката. Неуважителното отношение към студентите е разпространено сред цялата администрация, включително и в академичната книжарница, чиято служителка е известна сред всички студенти с наглото си и безочливо поведение. Сигурно е, че има свои хора зад гърба си, иначе досега да са я махнали, заради неизпълнение на служебните си задълженията. В канцелариите положението е трагично. Като влезеш там имаш чувството, че дължиш нещо на лелките зад бюрата. Те не разбират, че трябва да се държат учтиво, да си спазват работното време и да оказват пълно съдействие на студентите. Проблемите с тях, обаче, ние отдаваме на строго провинциалния им манталитет и на сякаш вроденото им чувство за недосегаемост. Тяхното поведение е следствие и от слабата организация сред самите студенти. Безспорно е, че учещите в Академията не са обединени и не отстояват своите интереси по правилен начин. Студентския съвет все още не функционира на необходимото равнище. На общите събрания на груповите отговорници присъстват не повече от 20-30 човека, което говори за незаинтересованост и от страна на самите студенти.

В края на 2002 година бе открита 15-та аудитория - един безспорно положителен момент. Това ще бъде в голям плюс за колегите от катедра "Финанси и кредит". Също през 2002г. бе открит и кабинет по "Финансово и банково дело", дарение от проф.Делчо Порязов.

Компютрите в аудиториите с Интернет достъп, обаче, почти не са обновявани от 1999 г. Като се има предвид, че компютърната техника се развива с невероятни темпове, е малко странно в ерата на Windows XP ние да работим с Windows 95 и на компютри с 16МВ RAM памет, като времето за зареждане на операционната система е между 3 и 5 минути, при стандартно 30-40 секунди.

Нормално е ние, студентите, да се интересуваме от тези проблеми! Все пак ние плащаме такса за обучение, а нашите родители плащат данъци на държавата, за да получим качествено обучение. Това, което получаваме, обаче, е всичко друго, но не и "висше" обучение. После висшите ни държавници тръбят, че вузовете бълват безработни висшисти. Истината е, че качеството на преподаване постоянно пада, а следствието - некачествени или слабо подготвени специалисти. Едва ли това е целта на висшето образование в България.